Wednesday

Gränsen och jag...


Hold on this will hurt more than anything has before
What it was, what it was, what it was
I've brought this on us more than anyone could ignore
What I've done, what I've done, what I've done

I've worked for so long just to see you mess around
What you've done, what you've done, what you've done
I want back the years that you took when I was young
I was young, I was young but it's done

De pratar som om att jag inte är där. Och det känns märkligt att lyssna på dessa människor. Som säger saker de antagligen inte borde säga till mig egentligen. Men efter att ha hittat den gemensamma kopplingen som denna gång visar sig vara begagnade bilar som den ene av cheferna vill köpa och importera från Sverige och där jag med min ringa kunskap om bilar tipsat honom om att i norr där de inte använder salt kan han antagligen göra riktiga kap. Då släpper spänningarna som tidigare fanns. Barriärerna faller mellan oss och vi blir två helt vanliga människor som samspråkar en eftermiddag. Men en ny barriär är på väg att formas där vi ses ännu en gång

Gränsen och jag.

Men egentligen är det ingen vanlig konversation. Det är inte heller någon vanlig eftermiddag eller ens vanlig plats. Utan det är EU:s yttre gräns och vi står i en lervälling uppe på en höjd där den förbannade vinden blåser rätt igenom lagren av kläder. Som om det inte vore nog är det beväpnade poliser som håller utkik med täta mellanrum så långt ögat kan se. Och här står jag vid något som redan sedan unga år varit en fascination. En kärlek som likt alla kärlekar i början är villkorslös. Där den geografiska gränsen fått min förälskelse att bubbla inombords. Känslan av att korsa den, att gå genom en gränsstation, få en ny stämpel, komma ut på andra sidan, vara på väg mot en ny destination, bli kysst av ett äventyr mot en ny framtid som lovar mer än någonsin, känslor av eufori där förälskelsen alltid blivit besvarad. Ja, vi växte oss starkare.

Gränsen och jag.

Men där på toppen av berget. Med utsikt över Turkiet. Med utsikt över Europa så kittlas det inte längre som kärleken gör i början innan den övergår till något annat. Istället har känslan av förälskelse fått bereda plats för nya känslor. Tvivel. Instängdhet. Kompromisser. Är vi förbi? Har vi spelat ut våra kort och det finns inte längre något kvar? Eller kanske, om jag tar ett steg över, ger jag oss då en chans till. Kan det rätta till det som är fel. Om jag tar ett steg över. Ställer mig med ena foten innanför. Och den andra utanför. Står i det som är vår klimax. Kanske då kommer den kittlande känslan tillbaka så där som den gjorde tidigare.  Kanske kan vi börja om på nytt.

Gränsen och jag.

Jag lyfter ena foten. Över linjen som utgörs av en brun strimma lera. Jag väntar på känslan. Väntar på rysningarna i bröstet. Lyckan av oss. Men det enda som händer är att gränsvakterna kommer springandes (då cheferna just har lämnat mig ensam några ögonblick) och säger att jag absolut inte får gå över på andra sidan. Jag stirrar besviket upp mot kameran, monterad på det ena bevakningstornet. Någon långt borta ser mig. Kan säkert zooma in så att de ser etiketten som avslöjar vilket företag som tillverkat mina jeans. Det känns inte alls spännande att vara här. Det känns mest sorgligt. Som att jag har gått vidare. Och allt annat stannat kvar. Där gränser istället för äventyr blivit en begränsning på just ett äventyr. Speciellt med alla dessa ögon som bevakar.  Vi får kanske ingen ny chans med alla denna bevakning.

Gränsen och jag.

Cheferna fortsätter att prata med varandra och svarar på mina frågor som jag ställer i förbifarten mellan diskussionen om olika bilmodeller. Mannen som vill köpa bilar från Sverige kan inte förstå att jag inte har en bil. Han kan inte förstå att jag inte är gift. Egentligen kan han inte förstå vad det är som är så speciellt att jag rest hit för att se. Men han är glad att jag kommit, det syns på hans stolta miner och stora leende som skiner likt en sol över en död plats, när han berättar om hur många människor de stoppat. Gamla. Unga. Familjer. Män. Kvinnor. Invalider. Om att folk inte längre försöker ta sig över här då chanserna att lyckas nu är mycket små. Det får mig att slutligen inse. Vi finns inte mer.

Gränsen och jag.

Istället alla dessa vakande ögon från unga män lite äldre än jag själv. Familjefäders. Med antagligen små barn. Med ett liv utanför detta leriga helvete. Där de skrattar. Där de drömmer. Där de känner. Men det är svårt att föreställa sig allt detta, där, uppe på toppen. För med sina rakade skallar och sina barska ansiktsuttryck ger de inte intryck av att kunna älska. Så som vi en gång gjorde.

Gränsen och jag.

Men kanske är det inte så konstigt då de trots allt är de Europas grovjobbare. De som ska hålla rent unionen från människor som inte hör hemma där. Så att alla andra, vi som står med båda fötterna innanför ska kunna fortsätta leva utan att störas av de som står med båda fötterna utanför. Så nej, det är inte så konstigt att de ser otrevliga ut. Dessa småbarnsfäder och familjemän som nu är mer än tusen stycken som ständigt bevakar denna linje som verkar så betydelselös men som för de flesta är skillnaden mellan allt.

Gränsen och vi.

Innanför eller utanför.

Jag ställer mig med båda fötterna utanför. I Turkiet. Sen ställer jag mig med båda fötterna innanför. I Bulgarien. I EU.

Sen skiljs vi åt.
Gränsen och jag…

Oh, take it all away
I don't feel it anymore
Oh, take it all away

We'll fall just like stars being hung by only string
Everything, everything, here is gone
No map can direct how to ever make it home
We're alone, we're alone, we're alone

Distans i inlägg: 82 kilometer
Total distans: 260 925 kilometer