Wednesday

På havets botten...

Every step, is moving me up
Moving, it’s moving me up
Every step is moving me up
Moving, moving me up

Each tiny, tiny move
Is all I need and I jump over
Every step is moving me up
Moving, it’s moving me up

Helikopterpiloten är nervös. Rädd. Nästan likblek. Han flackar med blicken. Tittar stressat ut över den lilla öppna dungen där han lyckats få ner den gamla vita helikoptern med FNs blåa bokstäver. Hans skjortärm, pryds av en ukrainsk flagga. Borde han inte vara och utkämpa sitt eget krig, är den första tanken jag hinner tänka i det öronbedövande dånet från rotorerna som piskar upp sanden. Flyga in nödhjälp till de som flytt undan striderna i hans eget land. Min blick fastnar på hans flagga i några korta ögonblick. Varför i helvete tänker jag på det här nu, tänker jag. Sen blir det inte mer. Jag slits från mina tankar.  För den andra mannen i den lilla helikoptern nästan slänger ut våra väskor och piloten med den ukrainska flaggan försvinner in i helikoptern. Vi är lämnade kvar.

Några timmar tidigare har vi, jag och en kenyansk vatten-ingenjör som ska laga områdets vatten-pumpar, landat i regerings-kontrollerat område för att den vita helikoptern ska tankas om. Vi blir båda inkallade till ett rum där det sitter flertalet civilklädda män. Men byxlinningarna skvallrar om blankpolerade pistoler och bakom skrivborden står ett laddad automat vapen. De synar våra pass. Säger att vi kan sätta oss och vänta. Efter några ögonblick kommer fler människor. Fler pass. Efter ytterligare några ögonblick har alla pass lämnats tillbaka till sina ägare, utom mitt. Mannen i mitten, hans fingrar liksom gnuggar på varje sida som för att se om det är äkta. Han tittar på passet, tittar på mig genom folkmassan. Tittar på passet igen. Tittar på mig igen. Håller kvar blicken. Ja, vad fan ska man göra, stirra tillbaka för att visa att man inte är rädd. Stirra ner i marken för att visa att han har överhanden. Jag gör någon mitt i mellan. Efter några minuters maktdemonstration där mannen med passet är den klara vinnaren får jag tillbaka passet. Men uppenbarligen kan vi inte flyga vidare. FN vill att vi återvänder till Juba.

Dammet och sanden som yr gör det svårt att se. Men kvar är vi på marken. Över oss hovrar helikoptern och av det avtagande dånet att döma, är den snart borta. När ögonen sakta får tillbaka synfältet avtecknar sig konturerna av ett månlandskap. Med lite kort buskvegetation. Och ett ljus som är spöklikt och silas ner genom de moln av damm som omger hela detta område i östra syd Sudan åtta dagsmarscher från den etiopiska gränsen. Men vi är här. I rebell-kontrollerat område. Det är en kuslig känsla. Att ha blivit kvarlämnade utan att riktig veta vad som kommer att möta oss. Jag känner extra hårt i fickan på vattenreningstabletter och försäkrar mig att jag packat mat för tio dagar i den blåa väskan. Memorerar antalet konserver med bönor, majs och inlagd frukt. Kanske med ransonering räcker de i femton dagar. Känslan av att kunna bli bortglömd här utan att någon skulle märka det är överväldigande. Vi skulle lika gärna befinna oss på havets botten.

Efter dividerande med de civilklädda männen bakom skrivbordet som vill gå igenom packningen dyker så FN-personalen upp och säger att vi inte kan flyga vidare. För vår egen säkerhet. Att diskutera med dessa FN-anställda känns som att försöka argumentera med en maskin som hela tiden har samma svar oavsett vilka frågor som ställs. Det går inte att brusa upp. Förlora kontrollen över sig själv. Så jag biter mig i kinden varje gång jag liksom bara känner för att skalla någon av de framför mig som jag känner ungefär varje sekund av den tio minuter långa diskussionen. Samtidigt som jag biter i kinden ler jag, skakar händer, kallar folk för min vän, skrattar till lite i rätt konstpauser. Men till slut efter några telefonsamtal när alla verkar ha fått nog med bekräftelse så slussas vi ut på den sandiga landningsbanan. Piloterna sitter lojt i skuggan och ser närmast livrädda ut över att behöva fortsätta flygningen österut. Området har varit spänt och granatbeskjutning har förekommit på flera platser några dagar innan. Jag orkar inte fundera så mycket utan vill bara komma fram och vara förbi den byråkratiska skiten. Sluta tjafsa och börja jobba. Men kanske ändå, vet piloterna något vi inte vet.

Helikoptern är borta och dånet har övergått till fullkomlig tystnad. Näsan så att det tjuter i öronen i ett kaos av ingenting. Efter vad som känns som alldeles för lång tid ser vi några konturer på väg mot oss. Vem fan är det, undrar vi båda. Vi sneglar lite oroligt på varandra, den kenyanske vatten-ingenjören och jag. Jag har redan glömt hans namn men känner mig ändå trygg där med hans väldiga kroppshydda och lufsande still. Björnen och jag. I krigets hjärta.

Snart lyfter vi. Lämnar de civilklädda männen, FNs snåriga regel-djungel och den sandiga landningsbanan bakom oss. Ett enormt landområde tonar upp sig under oss. Tanken över att behöva leva i detta ingenmansland där allt ligger dagsmarscher bort får mig att glömma bort illamåendet i den skakande helikoptern. Jag lägger mig ner. Raklång på de klibbiga galonöverdragen över metall-bänkarna. Vi har trots allt en helikopter för oss själva, den kenyanske vatten-ingenjören och jag. Visualiserar vad jag ska göra de åtta kommande dagarna. Tänker på reportaget. På berättelserna. På att jag måste sköta mig. Äta. Sova. Dricka. Och om det finns vatten, sköta hygienen så gått det går. Jag tänker på de många dagsmarscherna som väntar. Men den kenyanske vatten-ingenjören. Och den andra sju i teamet som redan varit på plats i en vecka som vi ska jobba med och om allt går vägen, flyga tillbaka med efter åtta dagar. Jag sätter mig upp då en bältesbygel trycker mot ryggen. Utanför det runda lilla fönstret syns en rökpelare vid horisonten. Den är svart och stiger högt. En stor brand. Kanske en eld någon tänt för att svedja buskar och snår. Kanske en granat eller annat tungt artilleri som slagit ner.

Jag sluter ögonen och lägger mig ner igen.
Hjärtat rusar.
Ändå är lugnet påtagligt.
Känslan av frihet går inte att ta miste på…

Each tiny, tiny move
Is all I need and I jump over
Every step is moving me up
Moving, it’s moving me up

This is how we walk on the moon
This is how we walk on the moon
This is how we walk on the moon
This is how we walk on the moon

Distans i inlägg: 622 kilometer
Total distans: 301 606 kilometer